یادداشت «تفکر» در پیوند با سخنان دور از انسانیت مجری تلویزیون درخصوص کشتهشدگان اعتراضات اخیر
روانِ مردم را خطخطی نکنید !
مجری برنامه «خطخطی» که قرار بود یک برنامه طنز باشد به کشتهشدگان حوادث اخیر توهینی آشکار کرد و همین اهانت موجب شد هم برنامه از کونداکتور شبکه افق حذف و هم مدیر این شبکه عزل شود اما آیا آثار مخرب چنین جملههایی از روح رنجور خانوادههای داغدار و ملت نگران زدوده خواهد شد؟
به گزارش تفکر، سالهاست شاهد هستیم مجریان جوانی در شبکههای مختلف صدا و سیمای ملی ظاهر میشوند، بیمحابا در مسائل بسیاری ورود میکنند و با سخنانی نسنجیده و بیانی تهوعآور، به روانِ زخمی جامعه نمک میپاشند؛ اما نهایت برخوردی که با آنان میشود تغییر اتاق کار آنان است و اینکه از یک برنامه به برنامهای دیگر منتقل میشوند.
در آخرین نمونه آن مجری برنامه «خطخطی» که قرار بود یک برنامه طنز باشد به کشتهشدگان حوادث اخیر توهینی آشکار کرد و همین اهانت موجب شد هم برنامه از کونداکتور شبکه افق حذف و هم مدیر این شبکه عزل شود اما آیا آثار مخرب چنین جملههایی از روح رنجور خانوادههای داغدار و ملت نگران زدوده خواهد شد؟
زمستان امسال یادآور دردهای سردی است که داغش ولی گرم خواهد ماند و دلسوز؛ این روزها، حال کسی خوب نیست و افراد بسیاری در اتفاقات اخیر جان خود را از دست دادهاند و هرگز نزد خانواده خود برنمیگردند چه مأموران و چه معترضان.
همچنین لازم است به این مجری و همه افرادی که به خود اجازه میدهند نسبت به هر چیز در پوشش طنز، یاوهسرایی کنند گفته شود که احترام به «مردگان» یکی از کهنترین حقوقی است که انسانها از دیرباز برای هم قائل بودند و پس از جنگ، فرصتی به هم میدادند تا اجساد کشتگان خود را از میدان رزم بیرون بکشند و آنان را برابر باورهای دینی و آیینی خود به خاک بسپارند یا بسوزانند.
جای تأسف است این مجریان هتاک، ظاهری آراسته دارند و تلاش میکنند خود را اخلاقمدار نشان دهند در حالیکه اصول بدیهی و ابتدایی اخلاق را به سادگی زیر پا میگیرند با بلاهت له میکنند.
چگونه میتوان وجدان داشت و خون انسانهایی که هر یک، امید خانوادههای خود بودند را دستمایهی جوک و خنده آن هم با سخیفترین کلمات قرار داد؟
کاش این مجریان در رسانه، حال خراب مردم را با چنین نگاههای رقتبار به زندگیهای شکوهمندی که از کف رفته است، خرابتر نکنند؛ و اجازه دهند به درد خودمان بمیریم که همین حالا هم شرم زندهماندن زیر بار اندوهی به وسعت میهن، گریبانگیرمان است.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.