تحلیل «تفکر» بر سخنان فرماندار ساری درخصوص آسیبهای سد فینسک به منابع آبی مرکز مازندران؛
هشداری برای ساکنانِ فردا
فعالان زیستمحیطی، دغدغهمندان و دلسوزان نیز مانند فرماندار ساری بارها درخصوص تغییر مسیر آب «اسبهرو» بهعنوان سرشاخه اصلی که 50 درصد آب رودخانه تجن را تأمین میکند، چه با احداث سد فینسک چه بدون احداث سد و با انحراف، هشدار دادهاند اما همسایه جنوبی ما تا امروز توجهی به این هشدارها نکرده است.
به گزارش تفکر، ناترازی آبی که از حاشیه به متن زندگی بسیاری از مردم در شهرها و استانهای مختلف کشور آمده بود، بالاخره به پایتخت رسید و هشدارهای آبی که از سوی رسانهها و همچنین فعالان حوزه اقلیم طرح میشد اما مدیران به آن اهمیتی نمیدادند، این روزها تبدیل به امری عینی و ملموس شده است و کسی تلاش نمیکند کمآبی را یک بحران جزیی و گذرا معرفی کند.
مازندران که در ظاهر استانی سرسبز است و شاید بهخاطر همین کسی احتمال کمآبی در مورد آن نمیدهد نیز درگیر بحران آب است و شرایط در این استان بهگونهای است که اگر شش ماه نزولات آسمانی، در این استان، کاهش یابد، باید شاهد کمبود آب شرب و کشاورزی باشیم و چه بسا مزارع و باغهای بسیاری بهویژه در مناطق مرکزی و شرقی و همچنین ارتفاعات، از نفس بیفتند.
فروردین 1402 بود که حسن نامی رییس وقت سازمان مدیریت بحران کنار استاندار وقت نشست و هشدار داد درصورت ادامه این وضعیت، طی 15 سال آینده بخشهایی از مازندران تبدیل به بیابان خواهد شد.
همین امروز هم در مناطقی از شرق مازندران ازجمله در گلوگاه و بهشهر، کشاورزان آب برای محصولات خود ندارند و ناچارند اراضی خود را رها کنند. یکی از مشکلات جدی شرق مازندران همچنین پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی و کمبود آب شرب برای بسیاری از شهروندان است.
در چنین شرایطی همسایه جنوبی ما با کمک گرفتن از مافیای آب، تلاش دارد آب رودخانه «اسبهرو» -سفیدرود به زبان محلی- را منحرف کند و به سمت مراکز صنعتی سمنان هدایت کند.
لازم است یادآور شویم که «اسبهرو» سرشاخه اصلی رود تجن است که از ارتفاعات البرز سرچشمه میگیرد و از قلب ساری میگذرد و نقش بسیار مهمی در تأمین آب شرب و کشاورزی حدود 500 هزار نفر در روستاها و شهرهای ساری، میاندورود، فرحآباد و جویبار دارد و اگر خللی به موجودیت این رودخانه وارد شود، آب شرب و کشاورزی این مردم قطع خواهد شد.
فعالان زیستمحیطی، دغدغهمندان و دلسوزان بارها درخصوص انحراف آب «اسبهرو» بهعنوان سرشاخه اصلی که 50 درصد آب رودخانه تجن را تأمین میکند، چه با احداث سد فینسک چه بدون احداث سد و با انحراف آب، هشدار دادهاند اما همسایه جنوبی ما تا امروز توجهی به این هشدارها نکرده است.
فرماندار ساری امروز در حضور «عباس علیآبادی» وزیر نیرو نسبت به احداث این سد هشدار داد و گفت: سد فینسک منابع آب شرب و کشاورزی مناطق مرکزی مازندران را نابود میکند
محمدعلی نوبخت با درخواست از وزیر نیرو برای توقف عملیات اجرایی ساخت سد فینسک در استان سمنان گفت: با اجرایی شدن آن، دبی آب سد رجایی کاهش محسوس مییابد و در نتیجه منابع آب شرب و کشاورزی منطقه مرکزی استان نابود خواهد شد.
فرماندار ساری با بیان اینکه درآمد و اقتصاد کشاورزی مردم شهرستانهای ساری، میاندرود و جویبار با ساخت سد فینسک فلج میشود، گفت: در کنار تامین آب شرب، تولید برنج، مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی منطقه به ذخیره آب سد شهید رجایی ساری وابسته است.
این هشدار محمدعلی نوبخت از آنجایی اهمیت دارد که این روزها صدای ناترازی آبی به گوش همه مدیران رسیده است و مردم نیز متوجه شدند مدیران، برای این ناترازی نیز مانند دیگر ناترازیها، هیچ طرح، راه حل و برنامهای ندارند و مثلاً اگر یکسال دیگر آب تجن قطع شود و چاههای آب ساری، میاندورود و جویبار، خشک و کشاورزی مردم منطقه مختل شود، مدیران نهایت اقدامی که انجام خواهند داد، آرزوی حل مشکل و دعا برای باران است نه بیشتر.
هشدار فرماندار ساری را باید هشداری به ساکنان آینده تلقی کرد که زمانی خواهند آمد و دستپخت مدیران امروز و دیروز را تجربه خواهند کرد و چه بسا به آنان لعن و نفرین کنند.

«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.