رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
زیرساختهای سلامت در استان فرسوده است
«محمدصادق رضایی» در مراسم روز پزشک و داروساز و تجلیل از پزشکان و داروسازان نمونه دانشگاه علوم پزشکی مازندران که با حضور استاندار مازندران برگزار شد، با اشاره به وضعیت نامطلوب زیرساختهای سلامت استان گفت: فرسودگی مراکز بهداشتی و درمانی یکی از مهمترین چالشهای نظام سلامت است.
به گزارش تفکر، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بعد از ظهر چهارشنبه در آیین بزرگداشت روز پزشک و داروساز، ضمن تبریک این مناسبتها، از تلاش شبانهروزی کادر درمان قدردانی کرد و گفت: پزشکان و داروسازان قهرمانان گمنام خدمت به مردم هستند که در سختترین شرایط، وظیفه انسانی و حرفهای خود را با تعهد کامل انجام میدهند.
وی با اشاره به نامگذاری روز پزشک و داروساز به نام دو چهره برجسته علمی ایران، ابوعلیسینا و زکریای رازی، گفت: این نامگذاریها نشان میدهد علم و تخصص زمانی ماندگار خواهد بود که با اخلاق و خدمت توأم باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از شرایط برخی مراکز بهداشتی در استان تصریح کرد: بسیاری از مراکز درمانی و بهداشتی به دلیل فرسودگی شدید در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، اما با وجود این شرایط، پزشکان و مراقبان سلامت همچنان در حال خدمترسانی به مردم هستند.
رضایی تأکید کرد: حل این معضل نیازمند منابع مالی قابلتوجهی است و در شرایط فعلی، دولت بهتنهایی توان تأمین کامل این منابع را ندارد.
وی از بخش خصوصی، نهادهای عمومی، سازمانهای مردمنهاد و خیّرین سلامت خواست تا با بهرهگیری از ظرفیتهای مالیاتی و مسئولیتهای اجتماعی، دانشگاه را در بازسازی و تجهیز مراکز درمانی همراهی کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اهمیت نوسازی زیرساختهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه افزود: فضاهای آموزشی موجود پاسخگوی تعداد بالای دانشجویان نیست و این مسأله بر کیفیت آموزش تأثیر منفی گذاشته است.
وی همچنین بر ضرورت حرکت نظام سلامت استان به سمت فناوریهای نوین و بهرهگیری از هوش مصنوعی در حوزه آموزش و درمان تأکید کرد و گفت: برای ارتقای کیفیت خدمات، باید نگاه ما در آموزش پزشکی، درمان و پژوهش بهروز و فناورمحور باشد.
رضایی در پایان همکاری دانشگاه با استانداری مازندران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از همه اعضای جامعه پزشکی انتظار میرود با توجه به آشنایی دقیق با وضعیت دانشگاه، در مسیر جذب منابع و توسعه زیرساختها مشارکت فعال داشته باشند.


«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.