کنشگر شناختهشده محیطزیست در دومین رویداد تخصصی زیستبان با عنوان «اقدام برای دریای کاسپین»:
پساب برجهای حاشیه ساحل، یکی از چالشهای دریای خزر است
«محمد درویش» با اشاره به افزایش ساختوساز در نوار ساحلی، گفت: اگر از محور کناره عبور کنیم دریا را نمیبینیم چون برجهای زیادی در نوار ساحلی ساخته شده و افزایش این سازهها بدون توجه به سامانه جمعآوری و تصفیه پساب، چالشهای دریای خزر را بیشتر میکند.
به گزارش تفکر، این کنشگر محیطزیست با بیان اینکه ایران با بدترین ناترازی مواجه است، گفت: در چنین شرایطی مهمترین اقدام این است که از داشتههای طبیعیمان درست نگهداری کنیم.
وی با اشاره به برجها ساختهشده در نوار ساحلی، گفت: در این مناطق لازم است که برای بلندمرتبهسازی، پهنهبندیهایی انجام شود تا در همه نقاط شاهد ساخت و ساز نباشیم.
این فعال زیستمحیطی با اشاره به شهادت محیطبان گلستانی خاطرنشان کرد: اینکه تاکنون در کشورمان ۱۷۰ نفر را در راه دفاع از محیطزیست از دست دادیم یعنی مسیرمان درست نیست. باید شهامت داشته باشیم و بپذیریم که مسیرمان اشتباه است. با منطق چکمه و سرنیزه نمیتوان مشکل منابع طبیعی و حفاظت از محیطزیست را حل کرد.
درویش با بیان اینکه شکارچی دشمن ایران و طبیعت ایران نیست، ادامه داد: شکارچیان هم هممیهنان ما هستند. مساله این است که چرا باید مقابل هم بایستیم؟ البته موافقیم که باید محیطبانان ما مجهز به تجهیزات بهروز شوند. اما تجهیزات پایش و رصد با استفاده از امکانات ماهوارهای باید در ساختار محیطبانی گسترش یابد. به جای پیگیری برای حق تیراندازی محیطبانان باید با گسترش امکانات به فکر کاهش تقابلهای محیطبان با شکارچی باشیم.
این کنشگر محیطزیست افزود: ما در ایران نمونههای موفقی از اقدامات محیطزیستی بر پایه کاهش تقابلها داریم که نتایج خوبی گرفتهاند. میتوان از این اقدامات الگو گرفت. آنقدر نباید منتظر اقدام دولتی و حاکمیتی باشیم. رویداد زیستبان به همین دلیل ارزشمند است که برای حفاظت از محیطزیست با ظرفیت مردمی وارد میدان شده است.
درویش اظهار کرد: اگرچه بودجه سالانه سازمان حفاظت محیطزیست یکسوم شهرداری کاشان است، اما این سازمان پشتوانه مردمی دارد. چنین سازمانی نباید تفکر حفاظتیاش را با ساختاری نظامی مدیریت کند. از زمانی که یگان حفاظت این قبیل سازمانها با نگاهی نظامی مدیریت میشود چالشها و تقابلها و خونریزیها بیشتر شد. باید در محیطزیست از حفاظت پادگانی به سمت حفاظت مشارکتی حرکت کنیم.
وی اشارهای هم به انحلال سازمان منابع طبیعی کرد و گفت: قابل هضم نیست که قدیمیترین دستگاه مرتبط با منابع طبیعی کشور با ۱۰۹ سال سابقه یک روزه منحل شود. دستگاههای زیادی وجود دارند که ادغامشان میتواند به چابکسازی دولت کمک کند. اما دست روی دستگاهی ۱۰۹ ساله گذاشته شد که حافظ اصلی منابع طبیعی است و حالا با انحلال آن نمیدانیم چه اتفاقی برای منابع طبیعی کشورمان میافتد.
گفتنی است دومین رویداد محیطزیستی زیستبان با عنوان «اقدام برای دریای کاسپین» با حضور فعالان و مدیران این بخش و با استقبال شهروندان، توسط سمنهای حوزه محیطزیست مازندران پنجشنبه در هتل میزبان بابلسر برگزار شد.

«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.