فرماندار مرکز مازندران در مراسم اولین برداشت مکانیزه برنج در ساری با حضور مدیران کشوری و استانی:
«مدیریت منابع آبی» اولویت نخستِ حوزه کشاورزی است
«محمدعلی نوبخت» با تأکید بر اینکه امروز مدیریت منابع آبی، اولویت نخست در حوزه کشاورزی است، سطح زیر کشت برنج را در شهرستان ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیشبینی میشود ۱۵۰ هزار تن شلتوک در مزارع ساری شلتوک از شالیزارهای ساری برداشت شود.
به گزارش تفکر، فرماندار ساری با بیان جایگاه محوری مازندران در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: مازندران تنها انبار برنج ایران نیست؛ بلکه ستون اصلی امنیت غذایی کشور به شمار میآید.
وی گفت: امروز هر خوشه برنجی که در شالیزارهای این خطه تولید میشود، حاصل تلاش، سختکوشی و همت کشاورزان پرتلاش و متعهدی است که با وجود دشواریها، به تولید ملی و خودکفایی غذایی کشور خدمت میکنند.
نماینده عالی دولت در مرکز مازندران با اشاره به پیامدهای واردات کنترلنشده برنج و تأثیر آن بر بازار داخلی تأکید کرد: حمایت از تولید داخلی و تأمین امنیت غذایی، سیاست کلان دولت خدمتگزار چهاردهم است و در این مسیر، کنترل واردات بیرویه و جلوگیری از ورود برنج خارجی در زمان برداشت داخلی، یک ضرورت اجتنابناپذیر است. کشاورزان ما نباید قربانی سیاستهای غیرکارشناسی و واردات بیحساب و کتاب شوند.
نوبخت با بیان نیازها و اولویتهای اساسی بخش کشاورزی شهرستان ساری گفت: لایروبی و مرمت آببندانها، اجرای طرحهای لاینینگ و بهسازی کانالهای کشاورزی، احداث سکوی پمپاژ آب، افزایش سهمیه کود شیمیایی، تخصیص آب برگشتی و بهسازی جادههای بین مزارع از مهمترین مطالبات کشاورزان منطقه است و تحقق این موارد مستلزم همافزایی دستگاههای اجرایی، تخصیص اعتبارات هدفمند و بهرهگیری از ظرفیتهای ملی و استانی است.
فرماندار شهرستان ساری با بیان اینکه تقویت کشاورزی یعنی سرمایهگذاری در توسعه ملی افزود: کشاورزان مازنی، نماد خوداتکایی و توسعه ملی هستند.
وی با تأکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی ادامه داد: امروز مدیریت منابع آب، اولویت نخست در حوزه کشاورزی است. هر قطره آب، سرمایهای ملی و حیاتی است که باید با نگاه علمی و بهرهگیری از روشهای نوین آبیاری و الگوهای توسعه پایدار مورد استفاده قرار گیرد. دولت چهاردهم با رویکرد جهادی، برنامههای مشخصی برای ارتقای بهرهوری آب و حمایت از کشاورزان در دست اجرا دارد.
فرماندار مرکز استان با اشاره به جایگاه شاخص شهرستان ساری در تولید برنج استان گفت: شهرستان ساری با دارا بودن ۲۵ هزار و ۳۲۲ هکتار اراضی شالیزاری، یکی از بزرگترین قطبهای تولید برنج در استان و کشور محسوب میشود. پیشبینی میشود در سال زراعی جاری، بیش از ۱۵۰ هزار تن شلتوک در این شهرستان برداشت شود که این حجم تولید، سهم بسزایی در تأمین نیاز بازار داخلی خواهد داشت.
نوبخت در پایان سخنان خود با اشاره به سیاستهای راهبردی دولت چهاردهم در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی، ضمن تقدیر از تلاشهای دکتر یونسی استاندار مازندران تصریح کرد: دولت چهاردهم با رویکردی میدانی، اقدامات مؤثری در جهت مدیریت منابع آبی و ارتقای زیرساختها انجام داده است.
گفتنی است نخستین برداشت برنج عصر سهشنبه 31 تیرماه طی مراسمی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون استاندار مازندران، مدیرکل جهاد کشاورزی، مدیران شهرستانی و نمایندگان تشکلهای کشاورزی در روستای ماچکپشت از توابع بخش مرکزی ساری انجام شد.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.