درسی که مدیران دستگاههای اجرایی باید از ادارهکل غله مازندران بیاموزند؛
احداث نیروگاه 50 کیلوواتی برق خورشیدی بر سقف ساختمان
احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ کیلوواتی بر پشت بام ادارهکل غله استان مازندران، گامی در جهت مدیریت ناترازی انرژی، صیانت از محیطزیست و توسعه پایدار است که لازم است توسط دیگر دستگاههای اداری و اجرایی الگوبرداری شود.
به گزارش تفکر به نقل از روابطعمومی ادارهکل غله و خدمات بازرگانی استان مازندران، در راستای اجرای مصوبه هیأت وزیران مبنی بر تأمین حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ادارات دولتی از طریق انرژیهای تجدیدپذیر، این ادارهکل اقدام به ایجاد نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۵۰ کیلووات در محل ساختمان مرکزی خود کرده است.
این اقدام که با همکاری و مشارکت کارشناسان فنی حوزه انرژی صورت گرفت، با هدف کاهش ناترازی برق و ارتقای بهرهوری مصرف انرژی طراحی و اجرا شده است.
پنلهای خورشیدی نصبشده روی پشتبام ساختمان اصلی ادارهکل، قادرند روزانه تا ۵۰ کیلووات ساعت برق تولید کرده و بدین ترتیب معادل ۲۰ درصد از کل مصرف انرژی الکتریکی اداره را وارد شبکه سراسری برق استان کنند.
اجرای این پروژه نه تنها در کاهش بار شبکه سراسری برق نقشآفرین خواهد بود بلکه مزایای گستردهای نیز به همراه دارد از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانهای، کمک به حفظ محیطزیست، کاهش وابستگی به منابع انرژی فسیلی، تنوعبخشی به سبد انرژی کشور و تحقق مسئولیتهای اجتماعی دستگاههای دولتی در حوزه انرژی پاک و پایدار.
ادارهکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اجرای این پروژه سبز، گام مهمی در جهت توسعه زیرساختهای انرژیهای نو و ارتقای بهرهوری انرژی در سطح ادارات دولتی برداشته است و بهعنوان الگویی موفق برای سایر سازمانها و دستگاههای اجرایی استان و کشور معرفی میشود.
سایر دستگاههای دولتی که امکان استقرار پنلهای خورشیدی بر بالای پشتبامهای خود دارند و تعداد آن در مرکز استان مازندران زیاد است نیز لازم است از این اقدام ارزشمند، الگو بگیرند و در مسیر مدیریت ناترازی گام بردارند.
در این میان آموزش و پرورش میتواند نقشی ویژه داشته باشد از این منظر که پشت بام غالب مدارس این امکان و استعداد را دارد که پنلهای خورشیدی بر بالای آن نصب و برق تولیدی به شبکه تزریق شود و با این کار هم برق مورد نیاز تأمین و هم جایگزینی انرژی سبز به جای سوخت فسیلی به فرهنگ عامه کودکان و نوجوانانِ آیندهساز تبدیل شود.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.