یادداشت «تفکر» بر مراسم تشییع پیکر «علیاکبر قاسمپور» عکاس خبری مازندران؛
جمعه غریب و غمانگیز مطبوعاتیها
«علیاکبر قاسمپور» عکاس خبری که در بین همه همکاران به سکوت، ادب و نجابت شناخته میشد، پس از مدتها رنج ناشی از بیماری کبد، به سرای باقی پر کشید و بستگان، دوستان و همکاران رسانه، در میان اشک و اندوه، پیکرش را امروز جمعه در یک غروب غمانگیز تا آرامگاه ابدی در زادگاهش روستای تنگهلته ساری بدرقه کردند.
به گزارش تفکر، یکی از دوستان رسانه بهدرستی میگفت تشییع پیکر «علیاکبر» مانند تشییع پیکر مطهر شهدا بود؛ از این منظر که بسیار باشکوه و با حضور اقشار مردم از مناطق مختلف برگزار شد، نماز میت را آیتالله محمدباقر محمدی لایینی نماینده مقام معظم رهبری در استان اقامه کرد و تا ساعاتی پس از اتمام مراسم نیز جمعیت، در محوطه و خیابانهای اطراف آرامگاه بهشت زهرای روستای تنگهلته توقف کرده بودند گویا که دلشان نمیآمد رفیق خود را تنها بگذارند.
مرگ حق است و برابر آیات صریح قرآنی، مانند زندگی برای انسان یک نعمت محسوب میشود اما آنچه که پس از مرگِ عزیزی چون علیاکبر قاسمپور در دلها خانه میکند، اندوهی مبهم است از اینکه چقدر زود چنین انسان نازنینی از جمع همکاران جدا شد و دیگر در مراسم مختلف، بالای سقف ماشین آتشنشانی یا بهموازات خط طولی زمین چمن شهید وطنی قائمشهر، دوربینبهدست و در حال شکار لحظهها دیده نخواهد شد.
نکتهای که امروز قطعاً موجبات تسلای خاطر همسر داغدار، مادر دلشکسته و فرزندان علیاکبر قاسمپور شد و تا سالها آن را بهخاطر خواهند داشت، حضور دلگرمکننده فعالان رسانه، عکاسان و خبرنگاران بود که آنان را در چنین روزی تنها نگذاشتند و مراسم تشییع پیکر عزیزشان را به مراسمی ماندگار تبدیل کردند.
اما مسالهای دیگر که مایهی شرمساری محسوب میشود، حضور نیافتن مدیران ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یا فرمانداری ساری بود؛ در حالیکه همه این دوستان از بیماری و حال وخیم علیاکبر قاسمپور آگاهی داشتند و از پرواز ابدی وی نیز باخبر بودند.
امیدواریم امروز که این همکار عزیز در بین ما نیست، مدیرانی که در زمان بیماری و روز تشییع پیکر علیاکبر قاسمپور، وی را فراموش کردند یا اولویتشان حضور در مراسم مشایعت یک خبرنگار زحمتکش نبود، بابت برخی حمایتها مانند بیمه و مستمری بازنشستگی، همسر و ۲ یادگار وی را تنها نگذارند.


«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.