کد خبر : 4695
زمان انتشار : 1404/02/23 |
آمار کودکان اوتیسم رو به افزایش است
هشدار معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

آمار کودکان اوتیسم رو به افزایش است

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در حاشیه نخستین جشنواره ملی تولیدات نرم‌افزاری و دست‌ساخته‌های ارزیابی و مداخله حوزه اختلالات یادگیری ویژه و دیرآموز که در ساری برگزار شد، گفت: آمار کودکان مبتلا به اوتیسم در کشور رو به افزایش و بیش از نرم جهانی است و ضرورت دارد درخصوص علت این امر، مطالعات میدانی و پژوهش‌های علمی صورت گیرد.

به گزارش تفکر، سالار قاسمی گفت: نُرم جهانی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه یک درصد است و با توجه به حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز که در کشور داریم تعداد دانش‌آموزان استثنایی در کشور ما برابر با نُرم‌های جهانی است اما در طیف اوتیسم ما شاهد افزایش دانش‌آموز هستیم و باید این موضوع مورد مطالعه دقیق قرار بگیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه افزود:  ۲۳ هزار معلم در مقاطع مختلف مشغول تدریس هستند که جزو بهترین و نمونه‌ترین معلمان به شمار می‌آیند و دو هزار واحد آموزشی و ۸۵۰ مرکز جامع سنجش داریم.

وی همچنین گفت: دانش‌آموزانِ با نیازهای ویژه، دو گروه هستند گروه اول که در مدارس ما تحصیل می‌کنند که ۸۲ هزار نفر هستند و آسیب‌هایی از قبیل نابینایی، ناشنوایی، اختلال رفتاری و اوتیسم و .. دارند و گروه دوم هم دانش‌آموزان تلفیقی و فراگیر ما هستند که ۱۷ هزار دانش‌آموز هستند که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی هم بر روی آموزش و تربیت این دانش‌آموزان موثر است و بر جامعه‌پذیری آنان کمک می‌کند و هم موجب می‌شود دانش‌آموزان عادی نحوه برخورد با چنین دانش‌آموزانی را یاد بگیرند و طی چند سال آینده هدف‌گذاری ما این است که تعداد دانش‌آموزان طرح فراگیر را زیاد کنیم.

سالار قاسمی گفت: آموزش‌ و پرورش استثنایی تخصصی‌ترین و تعاملی‌ترین بخش آموزش و پرورش است و بر این اساس هم در درون آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌های متعدد داریم ازجمله امروز و در این همایش تفاهم‌نامه‌ای با سرکار خانم حکیم‌زاده امضا کردیم یا تفاهم‌نامه‌هایی که با تربیت بدنی و بهزیستی داریم تا به اهداف مورد نظر برسیم.

وی در ادامه گفت: جمله‌ای گفته می‌شود که «جامعه‌ای که نتواند به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و این افراد خدمات بدهد، در حقیقت این جامعه معلول است» و ما باید بدانیم این افراد معلول یا ناتوان نیستند بلکه نیازها و توان این دانش‌آموزان با دانش‌آموزان عادی متفاوت است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه گفت: ۲۰۰۰ همکار فرهنگی ما آثار خود را برای این جشنواره فرستادند و این یک اقدام ملی نوآورانه بود که ۲۰۰اثر انتخاب شد و به جشنواره راه یافت و درنهایت ده اثر به‌عنوان منتخب، مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و این آثار در مرکزی با عنوان مرکز جامع یادگیری نگهداری خواهد شد و برای آموزش و پرورش مورد استفاده خواهد گرفت.

لینک کپی شد
ارسال نظرات
یادداشت