تحلیل «تفکر» بر پایان موفقیت آمیز دور سوم مذاکرات بین «تهران» و «واشنگتن»؛
خوشبینی و تعیین راند چهارم
خوشمان بیاید یا نه قاطبه مردم آرزو دارند مذاکرات بین ایران و آمریکا پایان خوبی داشته باشد به این دلیل که ادامه این وضعیت و بهویژه تحریمهای فلجکننده زندگی بسیاری از شهروندان اعم از کارگر و کارمند و تولیدکننده و سرمایهگذار را تحتالشعاع قرار داده بهگونهای که به اعتراف بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ادامه آن ممکن نیست.
به گزارش تفکر، خوشمان بیاید یا نه قاطبه مردم آرزو دارند مذاکرات بین ایران و آمریکا پایان خوبی داشته باشد به این دلیل که ادامه این وضعیت و بهویژه تحریمهای فلجکننده زندگی بسیاری از شهروندان اعم از کارگر و کارمند و تولیدکننده و سرمایهگذار را تحتالشعاع قرار داده بهگونهای که به اعتراف بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ادامه آن ممکن نیست.
از دیگر سو «دونالد ترامپ» هم فردی تاجر مسلک است بیشتر از آنکه سیاستمدار باشد و تهران میتواند انگشت بر غریزه معاملهگری وی بگذارد و به توافقی برسد که هم عزت و امنیت ما را تأمین کند و هم تحریمهای مهم را از سر راه بردارد ضمن اینکه اعلام چنین دستاوردی-رسیدن به توافق با تهران- برای ترامپ اهمیت ویژهای دارد.
از همه مهمتر این است که در دولت فعلی ایالات متحده درپیوند با تهران دو نگاه وجود دارد، نگاه اول طرفدار مواجهه نظامی است که «مارک روبیو» وزیر امور خارجه این کشور در صدر این نگاه حضور دارد و نگاه دوم رسیدن به یک توافق با تهران است و شخص رییسجمهور دونالد ترامپ طرفدار جدی این نگاه است و اگر میبینیم وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در این مذاکرات حضور ندارد دقیقاً به همین دلیل است که ترامپ نمیخواهد کفه ترازو به سمت طرفداران حمله نظامی به ایران سنگین شود.
رییسجمهور ایالات متحده دو روز قبل هم اعلام کرد حاضر است با مسعود پزشکیان یا رهبر انقلاب دیدار کند که همه این نشانهها بهوضوح حکایت از آن دارد که اولویت وی توافق است نه جنگ.
در سوی مقابل سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب نیز صراحتاً بر عزم تهران به صلح و توافق اشاره داشت و بازار هم متوجه شد طرفین، تمایلی به ادامه تخاصم و رسیدن به نقطه مواجهه نظامی ندارند و به همین دلیل شاهد افزایش ارزش ریال هستیم و دلار هم وارد کانال 70 شد.
در مذاکرات امروز شنبه 6 اردیبهشت هم وزیر امور خارجه عمان از پیشرفت گفت و شنبه 13 اردیبهشت را بهعنوان ایستگاه زمانی بعدی مذاکرات اعلام کرد.
نماینده تهران هم ضمن خوشبینی دور آینده مذاکرات را حساس و بر عزم طرفین را بر حل مشکلات تأکید کرد. سید عباس عراقچی گفت مذاکرات جدیتر از گذشته بود و بهتدریج وارد جزییات فنی شدیم و ما محتاطانه امیدوار هستیم.
بهنظر میرسد راند سوم مذاکرات هم بهگونهای پیش رفت که رسیدن به توافق را بیش از گذشته در دسترس قرار داد و امیدواریم طی جلسات بعدی این موفقیت نصیب تیم مذاکرهکننده طرفین شود.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.