تحلیل «تفکر» بر انجام موفقیتآمیز دور دوم مذاکره تهران و واشنگتن و ادامه گفتوگوها؛
شنبههای روشن
«آکسیوس» در حین مذاکرات طی گزارشی به نقل از منابع خود نوشت: آمریکا با غنیسازی اورانیوم ایران در سطح 3.67 درصد موافقت کرده است و همزمان صداوسیما نیز ضمن تأیید تلویحی این ادعا، اعلام کرد: اینکه چرخه سوخت هستهای ایران حفظ شود، خط قرمز ماست، اما اینکه درصد چرخه سوخت به سمت چه عددی میرود، یکی از موضوعات اصلی است.
دومین شنبه نیز گذشت و دومین مواجهه طرفین ایرانی و آمریکایی در پشت میز مذاکره مستقیم یا نیمهمستقیم با موفقیت و رضایت طرفین برگزار شد.
مهمترین دلیل موفقیت این دور از مذاکرات این است که قرار شد هفته جاری، گفتوگوهای تخصصی در حد کارشناسی در مسقط پایتخت عمان برگزار و شنبه آینده ۶ اردیبهشت مرحله سوم مذاکرات تکرار شود و هم نماینده ایران و هم طرف آمریکایی از این مرحله نیز مانند مرحله نخست اعلام رضایت کردند.
سفر روز گذشته «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی به تهران و دیدار وی با رهبر انقلاب و تقدیم پیام پادشاه این کشور و تأکید مبنی بر گسترش مناسبات بین تهران – ریاض نیز یکی از شواهدی است که برخی تحلیلنویسان با استناد به آن رسیدن به توافق بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا را بسیار قریب و محتمل میدانند.
از سوی دیگر آکسیوس در حین مذاکرات طی گزارشی به نقل از منابع خود نوشت: آمریکا با غنیسازی اورانیوم ایران در سطح 3.67 درصد موافقت کرده است و همزمان صداوسیما نیز ضمن تأیید تلویحی این ادعا، اعلام کرد: اینکه چرخه سوخت هستهای ایران حفظ شود، خط قرمز ماست، اما اینکه درصد چرخه سوخت به سمت چه عددی میرود، یکی از موضوعات اصلی است.
نکته بسیار مهمی که میتواند کدی روشن باشد بر اینکه مذاکرات قرار است به نتیجه برسد این است که اسراییل بیش از هر زمان عصبانی است و برخی رسانههای این کشور دقایقی قبل از قول مقامات نظامی مدعی شدند این کشور میتواند بدون همراهی ایالات متحده مراکز هستهای ایران را مورد حمله قرار دهد.
هنوز بازارهای مالی و نرخ ارز و دلار واکنش مثبتی به این دور از مذاکرات نداشتند اما همینکه شاهد افزایش نرخ دلار و سکه نبودیم و آرامش در این حوزه برقرار است خود بهترین شاهد مبنی بر رضایت اقتصاد از این مرحله از مذاکرات محسوب میشود.
نکته آخر اینکه این شنبهها با وجود عزم طرفین به رسیدن به توافق، برای مردم کشور شنبههای روشن دیپلماسی است و امیدواریم در پایان یکی از همین شنبهها توافقی بین طرفین به امضا برسد تا سایه جنگ و ناامیدی را از سر جامعه ما دور کند و به رنج مردم شریف ما پایان و به اقتصاد و معیشت آنان سامان دهد.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.