تحلیل «تفکر» بر ناخشنودی استاندار مازندران از عملکرد مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد؛
«بندر امیرآباد» را از روزمرهگی خارج کنید !
روز گذشته استاندار مازندران به اتفاق «سعید رسولی» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی ایران بازدیدی از بندر امیرآباد داشت و با بیان اینکه امکانات شگرف و وسیعی در بندر امیرآباد وجود دارد، گفت: «با کمک دولت و بهویژه وزارت راه و شهرسازی و با راهکارهای مدیریتی میتوانیم بندر امیر آباد را از حالت روزمرهگی خارج کنیم.»
به گزارش تفکر، «مهدی یونسی رستمی» در همین بازدید گفت: «صادرات و واردات در بندر امیرآباد باید به معنای واقعی انجام گیرد و باید از ظرفیتهای این بندر به نحو احسن استفاده کنیم تا شاهد جهش اقتصادی باشیم.» [منبع: درگاه الکترونیک استانداری مازندران: کد خبر: 153182]
اگر همین ۲ بند کوتاه از سخنان نماینده عالی دولت چهاردهم در مازندران را کالبدشکافی کنیم، متوجه خواهیم شد که «محمدعلی موسیپور گرجی» که در دولت مرحوم رییسی، به سمت مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد منصوب شد، عملکرد مناسبی نداشته است و بندر امیرآباد را به روزمرهگی انداخته یا طرح مناسبی برای این مجموعه زیرساختی ارزشمند ندارد، بنابراین حضور وی توقع استاندار مازندران را برآورده نمیکند و «مهدی یونسی رستمی» که تلاش دارد کارها را بهسامان کند، از عملکرد وی رضایت ندارد.
درخصوص عملکرد محافظهکارانه و ضعیف «موسیپور» حرف و سخن بسیار است و اگر بخواهیم به آن بپردازیم باید چندین گزارش در حوزههای مختلف بنویسیم اما در این مطلب به همین تذکر هوشیارانه استاندار مازندران بسنده میکنیم که در حضور معاون وزیر راه و شهرسازی گفته شد و لازم است به آن جامه عمل پوشانده شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در مدت حضور ۲۲ ماهه خود بر این مرکز مهم زیرساختی، در حقیقت اقدامی نوآورانه نداشته و طرحی خلاقانه اجرا نکرده و تنها بر گذران امور جاری روز متمرکز بوده است؛
به تعبیر استاندار مازندران، مدیریت نه که تنها روزمرهگی کرد و برای جایی چون بندر امیرآباد با آن زیرساختهای مهم و استراتژیکی و نزدیکیاش به بنادر سواحل شمالی دریای خزر، این کار معنایی جز سرمایهسوزی ندارد و استمرار آن نیز یعنی زیان بیشتر.
طی چند سال اخیر و با اجرای سیاست نگاه به شرق و مناسبات سیاسی ویژه تهران با مسکو، بندر امیرآباد میتوانست به کریدوری برای صادرات تبدیل شود اما درگاهی برای واردات شد و دلیل اصلی این امر را در ناتوانی «موسیپور» در جلب اعتماد سرمایهگذاران بخش خصوصی باید جُست که عموماً به سمت بنادری چون انزلی و آستارا میروند؛ آن هم در شرایطی که بندر انزلی از نظر مسافت به بنادر سواحل شمالی دریای خزر، نزدیکتر از ۲ بندر یادشده است.
باور بسیاری از کارشناسان و افرادی که با این حوزه آشنا هستند این است که ادامه حضور «محمدعلی موسیپور گرجی» در این جایگاه، خسارت محض بهشمار میرود و نتیجهای جز ادامه روزمرهگی و معطلگذاشتن زیرساختهای ارزشمند این بندر استراتژیکی ندارد؛ آن هم در زمانی که دولت ایالات، بر طبل فشارهای حداکثری اقتصادی و ادامه تحریمهای ظالمانه میکوبد و همچنین در شرایطی که بازار ۳۰۰ میلیونی حوزه «سیآیاس» به بسیاری از تولیدات حوزههای کشاورزی، باغی و صنعتی ما نیازمند است.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.