معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بهمناسبت روز جهانی جنگل و سال نو در پیامی تأکید کرد:
همراهی جوامع محلی؛ کلید مدیریت پایدار جنگلها
«علی تیموری» همزمان با نوروز 1404 و فرارسیدن بهار طبیعت و ۲۱ مارس بهعنوان روز جهانی جنگل، طی پیامی ضمن تبریک به ملت شریف ایران، بر این نکته تأکید کرد که همراهی جوامع محلی، ذینفعان و نهادهای مسئول، کلید مدیریت پایدار جنگلهاست.
به گزارش تفکر، متن پیام معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شرح زیر است:
بسمه تعالی
انتخاب اول فروردین، همزمان با بهار طبیعت و ۲۱ مارس، بهعنوان روز جهانی جنگل از سوی سازمان ملل متحد، نشاندهنده اهمیت این منابع ارزشمند در حفظ حیات کره زمین است. جنگلها نماد سرسبزی و زایش دوباره طبیعتاند.
این اکوسیستمها نقش کلیدی در زندگی ما دارند. شعار «جنگل و غذا» برای سال ۲۰۲۵، که از سوی سازمان ملل انتخاب شده، بر ارزش جنگلها در تأمین سلامت، امنیت غذایی و معیشت میلیونها نفر در جهان تأکید میکند.
متأسفانه در دهههای اخیر، بهرهبرداری نادرست انسان سالانه ۱۲ میلیون هکتار از جنگلهای دنیا را نابود کرده است. مجامع جهانی بارها خواستار توقف این تخریبها شدهاند. جنگلها در مهار تغییرات اقلیمی نقشی حیاتی دارند. به همین دلیل، در اجلاسهایی مانند «ریو بهعلاوه ۱۰» بر احیای جنگلهای تخریبشده تأکید شده است.
هدفگذاری جهانی این است که تا سال ۲۰۳۰، ۱۵۰ میلیون هکتار از این جنگلها احیا شود و مساحت کل آنها گسترش یابد.
در ایران نیز جنگلها، از هیرکانی و ایرانیتورانی گرفته تا زاگرسی، حرا و ارسبارانی، همیشه مورد توجه بودهاند. حفظ این گنجینههای طبیعی در اولویت برنامههای ماست. جنگلها نهتنها ارزش اقتصادی دارند، بلکه کربن را جذب میکنند، آب را ذخیره میسازند، فرسایش خاک را کاهش میدهند و اکسیژن تولید میکنند. هر هکتار جنگل میتواند سالانه تا ۶۷ تن کربن جذب کند و از ۵ تن فرسایش خاک بکاهد. همچنین، جنگلهای زاگرس حدود ۴۰ درصد چرخه آب کشور را تأمین میکنند. جنگلهای حرا و مانگرو در سواحل جنوب هم با تأمین مواد مغذی طبیعی، به زندگی ماهیان خلیجفارس کمک میکنند.
قانون برنامه هفتم توسعه بر حفاظت از این منابع تأکید دارد. این کار به نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات نیاز دارد که ما به آن توجه داریم. اما مهمترین عامل موفقیت، مشارکت مردم است. همراهی جوامع محلی، ذینفعان و نهادهای مسئول کلید مدیریت پایدار جنگلهاست.
ما در سازمان منابع طبیعی برنامههای متنوعی داریم. در شمال کشور، طرح مدیریت پایدار جنگلها را دنبال میکنیم که شامل استقرار نیروهای فنی، احیای جنگلها، تقویت تعاونیهای جنگلنشین و استفاده از فناوری هوشمند است.
در زاگرس، با کمک جنگلنشینان، مدلهای جنگلداری اجتماعی را اجرا میکنیم تا هم منابع حفظ شوند و هم بهرهبرداری پایدار از محصولات فرعی تضمین شود.
در جنوب، توسعه جنگلهای مانگرو در هرمزگان، بوشهر و سیستانوبلوچستان را پیش میبریم. در ارسباران، حفاظت هوشمند و احیای مناطق آسیبدیده از آتشسوزی در اولویت است.
در اکوسیستم ایرانیتورانی، پوشش گیاهی را تقویت میکنیم و از گونههای بومی برای جلوگیری از گسترش بیابانها حفاظت میکنیم. برای بیابانزدایی هم پروژههای تثبیت خاک و جنگلکاری در مناطق خشک را ادامه میدهیم.
در پایان، تقارن بهار طبیعت و روز جهانی جنگل را گرامی میداریم. فرا رسیدن عید نوروز را به همه همکاران، جنگلبانان پرتلاش، دوستداران طبیعت، تشکلها و اصحاب رسانه که برای سرسبزی ایران تلاش میکنند، تبریک میگویم.
از شما دعوت میکنم در این مسیر سبز با ما همراه شوید. برای همه سلامتی، شادکامی و سربلندی آرزو دارم.
علی تیموری
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.