در نشست خبری مدیرعامل آب منطقهای مازندران مطرح شد؛
بیم و امیدهای آبی در سال آینده
«حیدر داودیان» صبح امروز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگاران ضمن تأکید بر بارشهای خوب و ذخیره مطلوب آب سدهای استان همچنین از وجود چهار هزار چاه غیرمجاز در استان و مصرف بالای منابع آبهای زیرزمینی و احتمال فرونشست در شرق مازندران گفت که باید تدبیر شود.
به گزارش تفکر، وی با بیان اینکه پیشبینی میشود تا پایان فروردین سد شهید رجایی سرریز شود، ادامه داد: سرجمع ذخیره منابع آبی پشت سدها نسبت به سال گذشته بهتر است و در حوضه کشاورزی و تأمین آب شرب پایدار برای سال آینده دغدغهای نداریم.
مدیرعامل آب منطقهای استان مازندران با بیان اینکه اراضی پایین دست سدها از جمله شهید رجایی و آیتالله صالحی جزو مناطق حاصلخیز کشاورزی است، گفت: در حوضه دشت هراز نیز ذخیره آبی خوبی داریم و مجموعه ذخیرههای برفی در استان نسبت به سالهای قبل شاهد رشد هستیم.
داودیان تصریح کرد: در حوضه هراز سال گذشته ۲۵۰۰ کیلومتر ذخیره برفی وجود داشت که امسال این رقم به ۳۵۰۰ کیلومتر رسیده است و امیدواریم در فصل کشاورزی بارندگیها نیز قابل توجه باشد.
مدیرعامل آب منطقهای مازندران با اظهار اینکه درحالحاضر با مشکل فرونشست مانند دیگر مناطق کشور روبهرو نیستیم، گفت: این به آن معنی نیست که در آینده دچار این مشکل نخواهیم شد و اگر بخواهیم با روند فعلی از منابع زیرزمینی استفاده کنیم به ویژه در مناطق شرقی استان قطعاً با مشکل روبهرو خواهیم شد.
وی آلودگی سفرههای زیرزمینی را از دیگر دغدغهها ذکر کرد و گفت: از سال گذشته هشدارهایی دادیم تا کشت دوم برنج در برخی مناطق انجام نشود، هرچند در سالهای گذشته به اخطار بسنده کردیم اما احتمالاً در سالهای آینده باید به سمت جریمه پیش برویم.
مدیرعامل آب منطقهای مازندران به وجود ۱۲۰ هزار حلقه چاه دارای پروانه در مزارع اشاره کرد و گفت: بیش از این این میزان چاهها نامعتبر هستند و وقتی که پروانه معتبر وجود نداشته باشد کشاورز برای دریافت سوخت با مشکل مواجه میشود.
وی شماره چاههای غیرمجاز را حدود ۴۰۰۰ حلقه اعلام کرد و گفت: هر سال آب منطقهای نسبت به انسداد این چاهها اقدام میکند.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.