تحلیل «تفکر» بر دومین جلسه مشترک نمایندگان مجلس و خبرگان با مدیران استان با موضوع پسماند؛
به احترام طبیعت و محیطزیست
امروز اعضای مجمع نمایندگان مازندران و مجلس خبرگان رهبری به اتفاق مدیران ارشد اجرایی استان مازندران در دفتر نمایندگی ولی فقیه نشستند و در بخش مهمی از این نشست، ابرچالش پسماند در استان را مورد بررسی قرار دادند و از خسارتهای دپو و دفع سنتی زباله در 27 نقطه استان بر طبیعت، محیطزیست و سلامت عمومی گفتند.
به گزارش تفکر، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور وضعیت خسارت پسماند به آب، خاک و پوشش گیاهی مازندران را خطرناک و فاجعهآمیز توصیف کرد و گفت: طبق بررسیهای میدانی، خسارت سالانه دپو و دفن زباله در 27 نقطه مازندران به طبیعت این خطه شمالی، ۷۰ هزار میلیارد ریال است.
داستان زباله داستانی تکراری برای مردم و مدیران شده است و چنددهه سال است همه مدیران این وضعیت را محکوم میکنند و نامطلوب میدانند اما همزمان چند دهه است که یک روش در استان مازندران بهعنوان مدیریت پسماند اجرایی و عملیاتی میشود و آن دفن و دپو و ایجاد «لندفیل» است که ابداً بهداشتی نیست و بسیار برای محیطزیست، طبیعت و مآلاً سلامت عموم مردم، پوشش گیاهی و حیوانات خطرناک است از این منظر که آبهای سطحی و زیرزمینی و همچنین خاک را آلوده میکند.
در مقطعی برای جبران خسارتهای ناشی از آن، ایده زبالهسوز را طرح و در نوشهر و ساری نیز این ایده را اجرا کردند اما خیلی زود متوجه شدند سوزاندن زباله برای طبیعت، محیطزیست و سلامت عمومی اگر بیشتر از دپو و دفن زباله نباشد کمتر نیست ضمن اینکه اعتبارات سنگینی در این مسیر به هدر رفت و استاندار مازندران نیز در این نشست به آن اشاره کرد.
در این نشست همچنین از فعالیت مافیای زباله سخن گفته شد که آن هم درست است و شاهد هستیم ماهانه صورتحساب مالی سنگینی روی دست شهرداریها و درحقیقت مردم میگذارد.
برخی نیز گفتند لازم است با کمک نخبگان دانشگاهی و شرکتهای دانشبنیان، با این اَبَرچالش به مقابله برخاست و این مشکل را حل کرد که این هم سخن درستی است اما باز هم در این نشست از سهم مردم غفلت شد.
زباله را مردم و شهروندان تولید میکنند و گام اول و اصولی در مدیریت پسماند، تفکیک زباله در محل تولید -آشپزخانه منازل- است و لازم است از آحاد جامعه بهویژه زنان خانهدار کمک گرفت و برای استفاده از این ظرفیت، باید برنامههای منظم و همهجانبه برای آگاهی شهروندان به راه بیندازیم تا آیتمهای مختلف زباله اعم از پلاستیک و لاستیک، کاغذ، کارتن و الیاف سلولزی، شیشه و فلزات و زباله تَر در آشپزخانه منازل از هم تفکیک شود.
روشن است که هر کدام از آیتمهای گفتهشده راه خود را خواهند رفت و به مسیر بازیافت و نه مسیر دفن و دپو یا زبالهسوز هدایت خواهند شد و در این مرحله شرکتهای دانشبنیان هم میتوانند در تبدیل زباله تَر به کود زیستی فعالیت کنند.
مدیریت پسماند همین است نه برگزاری جلسه، قول و وعده دادن و ایجاد لندفیل و افتتاح زبالهسوز.
«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.