رییس انجمن رادیولوژی استان مازندران در نشست با فعالان رسانه بهمناسبت روز جهانی رادیولوژیست تأکید کرد:
نقش خبرنگاران در فرهنگسازیِ غربالگری برای سرطان
«دکتر سید محمد سخایی» گفت: برای موضوع غربالگری ما نیاز به شما فعالان رسانه نیاز داریم بهویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی انواع سرطان را دارند باید فرهنگسازی شود که سالانه در این غربالگری مشارکت کنند.
به گزارش تفکر، رییس انجمن رادیولوژی استان بهمناسبت روز جهانی رادیولوژیست با فعالان رسانه نشست و گزارشی از عملکرد این مجموعه، جایگاه رادیولوژی در دانش پزشکی و ضرورت حضور خیّرین سلامت ارائه کرد.
وی درخصوص روز جهانی رادیولوژیست گفت: ۱۳۰ سال قبل اشعه ایکس کشف شد و یکسال بعد، این کشف در حوزه پزشکی به کار گرفته شد و از آن روز تا امروز، این کشف خدمات بزرگی به دانش پزشکی و نظام سلامت ارائه کرد و به موجب همین خدمات ۸ نوامبر و ۱۷ آبان روز جهانی رادیولوژیست نامگذاری شد.
رییس انجمن رادیولوژی استان مازندران در ادامه افزود: حدود ۱۶ سال قبل انجمن رادیولوژی استان شکل گرفت و امروز حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ پزشک رادیولوژی در استان مازندران داریم که با توجه به نیاز استان کم است.
وی همچنین گفت: رادیولوژی از یک روش تشخیصیِ صرف به روشی تشخیصی درمانی تبدیل شد و امروز هم روش رادیولوژی مداخلهای در بیماری سرطان هم در استان به کار گرفته میشود و ما شاهد درمان تومورهای سرطانی با استفاده از رادیولوژی هستیم.
دکتر سید محمد سخایی ادامه داد: پت اسکن یک تکنولوژی نسبتا جدید تشخیصی است که مخصوص بیماران سرطانی است.
وی در همین زمینه ادامه داد: وقتی حرف از بیماران سرطانی میشود دستان ما کاملاً بالا است و احساس میکنیم هر چه انجام دهیم وظیفه و تکلیف است و در اهمیت پت اسکن همین بس که مختص بیماران سرطانی است.
رییس انجمن رادیولوژی استان مازندران گفت: پت اسکن در سه مرحله کارهای تشخیصی برای بیماران سرطانی انجام میدهد دوره اول برای تشخیص اولیه و در ادامه برای دوره درمان و در نهایت پس از شیمی درمانی و برای تشخیص نتیجه درمان.
«دکتر سید محمد سخایی» در خصوص عزل خودش از مدیریت بیمارستان امام خمینی(ره) ساری گفت: همان اتاق فکری که روزی به این جمعبندی رسید که دکتر سخایی به مدیریت مرکز درمانی امام خمینی(ره) برسد، همان اتاق فکر به این نتیجه رسید که سخایی برود و فرد دیگری به جای من انتخاب شود و از نظر من تصمیم این اتاق فکر محترم است.
وی درخصوص تاخیر در فعال شدن دستگاه پتاسکن گفت: از اواخر دوره قبلی ریاست دانشگاه، فرایند تهیه این دستگاه شروع شد و در ادامه به مدیریت جدید رسید و حتی استاندار مازندران هم بسیار پیگیر این طرح بودند و در اولین روزهای کار خود از ما پرسیدند که دستگاه پتاسکن کارش به کجا رسید.
دکتر سخایی همچنین گفت: تا امروز حدود ۲۲ میلیارد تومان برای پتاسکن هزینه شد و خبر خوشی که برای شما دارم این است که دستگاه پتاسکن نصب شد اما برخی کارهای نرمافزاری دارد و برخی هماهنگیها با سازمان انرژی اتمی هم باید انجام شود که زمانبَر است و امیدواریم تا پایان سال اقدام به شروع به پذیرش بیمار کنند.
وی درخصوص زیرساختهای درمانی کشور نیز گفت: بسیاری از دستگاهها و تجهیزات درمانی در داخل تولید میشود اما استفاده عام ندارند و بسیاری از این دستگاهها مانند امآرآی در مراکز درمانی وارداتی هستند.
دکتر سخایی همچنین گفت: برای موضوع غربالگری ما نیاز به شما فعالان رسانه نیاز داریم بهویژه برای افرادی که سابقه خانوادگی انواع سرطان را دارند باید فرهنگسازی شود که سالانه در این غربالگری مشارکت کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع زیرمیزی گفت: بررسی و برخورد با این موضوع وظیفه من یا رییس بیمارستان نیست و دستگاههای دیگری هستند که باید نظارت کنند و من شخصاً این کار را به نفع مردم نمیدانم اما تاکید دارم باید حرف پزشکان را نیز شنید و نباید یکطرفه به قاضی رفت.
رییس انجمن رادیولوژی استان مازندران در پایان گفت: من با خدای خودم عهد کردم که هرگز وارد حواشی نشوم و تا امروز هم هیچ حاشیهای نداشتم و تمرکز ما هم در این مجموعه و هم در مجموعههای درمانی که کار کردم، بر کار و خدمت بوده است.
گفتنی است دکتر سید محمد سخایی فارغالتحصیل مقطع دکتری رشته رادیولوژی از دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران است و سه دوره نیز بهعنوان رئیس انجمن رادیولوژی استان فعالیت دارد.


«مسعود پزشکیان»؛ مردی آرام در روزهایی سخت
کشورها در بحران، بیش از آنکه به صدای بلند نیاز داشته باشند، به اعصاب آرام و تصمیمات منطقی و عملی نیاز دارند و یکی از مهمترین ویژگیهای «مسعود پزشکیان» در این دوره، همین آرامش در تصمیمگیری، صداقت در رفتار و گفتار و پرهیز از واکنشهای هیجانی بود. او از همان آغاز فعالیت خود نشان داد که علاقهای به تولید دوقطبیهای جدید ندارد و ترجیح میدهد به جای افزودن بر شکافهای موجود، بر نقاط مشترک تکیه کند.
از دولتِ کارگر تا دولتِ معمار
دولتِ معمار، دیگر وارد مصالح و ملات نمیشود؛ او «کدهای ساختمانی مهارت» را مینویسد، «پلان شایستگی» را ترسیم میکند، «مهندسان ناظر» را بر کیفیت میگمارد و سپس عقب مینشیند تا بخش خصوصی، تشکلهای صنفی و نهادهای اجتماعی، ساختمان مهارت را با خلاقیت خود برپا کنند.
خشم و خرسندیِ توأمان
نکته مهم این است که قاطبه مردم از شنیدن خبر احتمال امضای این یادداشتتفاهم و توقفِ کامل جنگ، خرسند شدند و اقتضائات اقتصادی و الزامات معیشتی نیز امضای آن را هوشمندانه میداند اما برخی جریانات تندرو، منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در تعارض با آن میبینند و به بازگشت کشور به شرایط عادی روی خوش نشان نمیدهند.